PROWDER
Fotograf: Kimberly Hero.
För att spara ner bilderna gör följande:
Högerklicka på den bild du vill spara ner och tryck sedan på ”spara länk/fil som..” Bilderna är i JPEG format och anpassade för tryck. Behöver du filerna i TIFF så ber vi dig maila josefine.back@palina.se
Uppsala september 2019
PRESSINFORMATION
I december 2011 lyckades forskarna Sara Frykstrand Ångström, Johan Gómez de la Torre och Albert Mihranyan i professor Maria Strømmes team på Uppsala Universitet syntetisera ett stabilt mesoporöst kompositmaterial med extraordinärt stor yta. De valde att kalla materialet Upsalite®.
2012 gjordes den första patentansökan av Disruptive Materials AB och sommaren 2013 publicerades nyheten om Upsalite i en vetenskaplig tidskrift. Det blev direkt en stor världsnyhet. 2017 godkändes det första patentet i USA, vilket följdes av flera patent globalt 2018.
Upsalite – världens törstigaste tvättsvamp i mikroformat
Materialet Upsalite är en nanostruktur av magnesiumkarbonat som har en stor yta i förhållande till sin volym. Ytan, upp till 800 kvadratmeter per gram, är betydligt större än tidigare kända karbonater av jordartsmetaller.
Upsalite är ett vattenfritt, mycket poröst, amorft magnesiumkarbonat. På nanonivå ser materialet ut som en tvättsvamp.
Upsalite är ett mångsidigt material som kan användas inom ett stort antal skilda områden tack vare sin unika absorptionsförmåga. Materialet kan även laddas med aktiva ingredienser som antioxidanter och läkemedel.
De huvudsakliga användningsområdena för Upsalite är idag inom läkemedel, kosmetik och sport.
Praktiska exempel med Upsalite
Kosmetik– Disruptive Materials har en avdelning som uteslutande arbetar med att ta fram premiumprodukter för hud‐och hårvård. Palina är den första partnern inom skönhetsindustrin som erbjuder Upsalite i sin makeup.
Sport– Tillsammans med det amerikanska bolaget Black Diamond har Disruptive Materials AB tagit fram nästa generations klätterpulver genom en tillsats av det högteknologiska materialet Upsalite i standardkrita.Upsalitehar 10 gånger bättre uppsugningsförmåga än krita vilket därmed ger torrare händer och ett bra grepp. Produkten, ”Black Gold”, släpptes på den globala marknaden 2018.
Läkemedel– Disruptive Materials såg tidigt teknologin som en lovande läkemedelsbärare. Materialets speciella struktur öppnar möjligheter för att öka lösligheten hos läkemedel. Utveckling pågår i skrivande stund.
Porous Minerals – en helt ny kategori mineral-makeup
Porous Minerals är en ny kategori av mineral‐makeup som refererar till de mycket små porerna som exempelvis Upsalite består av. Denna nya kategori har alla de positiva egenskaper som tidigare mineralprodukter besitter plus en extraordinär absorptionsförmåga. De små porerna ökar sebumkontrollen och ger en långtidsverkande, matt effekt som sitter kvar under hela dagen. Porous magnesium carbonate, Upsalite, är ett talande exempel på ett material och en innovation inom denna nya skönhetskategori.
Historik
Materialet Upsalite upptäcktes av en tillfällighet. Maria Strømmes och forskarnas ambition var att lösa det stora problemet med att många av de läkemedel som nu håller på att tas fram är svårlösliga. Upsalite upptäcktes efter flera misslyckade försök då en av forskarna startade en materialsyntesprocess på en torsdag, blev sjuk på fredagen, glömde bort att be någon stoppa processen och återvände först på måndagen. Då upptäcktes att materialblandningen ändrat karaktär. Efter torkning fick forskarlaget fram det porösa material de länge sökt efter.
Till historien hör att flera internationella forskare hade försökt att skapa ett liknande material redan i början av nittonhundratalet, och flera artiklar – även en rysk avhandling från 1960‐talet – hade kommit fram till att syntesen de svenska forskarna precis lyckats med var omöjlig att få till.
Pressmeddelande
Uppsala, 2019 09 04
Banbrytande svensk nanoteknologi revolutionerar kosmetikabranschen:
Nu släpper Palina det första pudret med Upsalite®
Nu presenterar makeup och hudvårdsföretaget Palina och Disruptive Materials resultatet av svensk forskning inom nanoteknik i kombination med djup kunskap inom kosmetik; ett helt nytt puder där traditionella makeup-ingredienser plockats bort till förmån för det patenterade materialet Upsalite.
I en makeup är basen det viktigaste. Det är grunden som ska hålla under hela dagen. Dock är det en djungel av produkter på skönhetshyllorna som lovar guld och gröna skogar men i många fall inte håller hela vägen. Med detta som utgångspunkt startade samarbetet mellanPalina och det svenska företaget Disruptive Materials som står bakom Upsalite. Efter drygt ett års intensivt arbete presenteras nu ett banbrytande puder och en helt ny kategori i mineral-makeup: Porous Minerals. Det nya transparenta pudret med Upsalite heter Palina Prowder och kommer i en neutral nyans som passar alla hudtyper.
– Upsalite är världens törstigaste tvättsvamp i mikroformat. När man blandar det i ett puder förstår ni vad som händer. Huden håller sig matt och jämn utan att man behöver bättra på sin makeup under dagen. Jag och mina anställda makeup-artister och hudvårdsspecialister har aldrig sett ett liknande resultat, berättar Lina Ivarsson, vd och grundare Palina.
Materialet Upsalite upptäcktes av professor Maria Strømme samt forskarna Sara Frykstrand Ångström, Albert Mihranyan och Johan Gómez de la Torre på Uppsala Universitet 2011. Det är ett unikt material som har en oerhörd förmåga att absorbera.
I kosmetikaindustrin använder man sig bland annat av talk och silica för att få en matt effekt i makeup-produkter. Talken suger upp sebum, det vi i dagligt tal kallar den olja som gör ansiktet glansigt, men lägger siglätt i de fina linjerna i ansiktet och gör huden torr. Silica kan även visa sig som vita fläckar på fotografier tagna med blixt, så kallade ”Powder Flashbacks”.
– Vi har bytt ut talken och silican i pudret och ersatt det med Upsalite. Materialet fungerar som en liten tvättsvamp som suger upp det överflödiga sebumet i huden, men samtidigt behålls den viktiga fukten. Resultatet av produkten ger en matt makeup, men helt utan den torra pudriga känslan, och låter din naturliga lyster lysa igenom. Dessutom helt utan flashbacks!, berättar Lina vidare.
Upsalite reflekterar inte fotoblixtars ljus, vilket gör att produkten fungerar bra såväl till vardags som i mer professionella foto- och festsammanhang. Upsalite är dermatologiskt testat och säkert att använda, då magnesium är ett mineral och en vanlig tillsats i både mat och läkemedel.
– Upsalite är ett amorft magnesiumkarbonat. Materialet är mycket poröst och kan suga upp fukt, lipider och odörer vilket öppnar upp för många användningsområden. Samarbetet med Palina är väldigt givande och jag ser flera framtida möjligheter för Upsalite inom kosmetik,säger Maria Strømme, professor i nanoteknologi och medgrundare av Disruptive Materials.
Palina Prowder är den första kosmetiska produkten med Upsalite på den globala marknaden.
Palina Prowder
Pris: 449 kr
Produkten finns att köpa via www.palina.se samt i utvalda butiker och hudvårdssalonger.
För mer information vänligen kontakta:
Josefine Bäck, marknads- och säljansvarig Palina. Josefine.back@palina.se, 073-072 93 30.
Jenny Andersson Collby, marknadsansvarig Disruptive Materials AB, jenny.collby@disruptivematerials.com, 073-591 98 18.
För högupplösta pressbilder och bokning av intervjuer vänligen kontakta:
Liza Skoglund, liza@balodis.se, 072-350 92 22
PALINA SKINCARE
Snöalger från Palina håller huden fin i jul!
Palina har just släppt en helt ny hudvårdsserie som går under namnet Palina Skin Philosophy. Serien är fram- tagen utifrån den senaste forskningen inom hudteknologi för att passa oss nordbor med våra kalla vintrar. Tricket är att inte börja för sent med aktiva ingredienser som går på djupet, då hudens åldrande börjar redan i 25-årsåldern.
Produktserien består av 17 produkter med allt från serum, rengöring, dag- och nattkrämer till scrub, masker och ögonkrämer. Av dessa 17 är fem anti-age produkter som innehåller upp till fem aktiva anti-age ingredienser varav den viktigaste är Snow Algae. Snöalgen aktiverar vår ”ungdomsgen” Klotho och reparerar skadat DNA vilket kan bidra till att läka bland annat solskador. Den ökar även hudens fuktnivå och skyddar mot UV-skador som kan orsakas av vanligt dagsljus eller många timmar framför skärmen. Resultatet är en friskare, mjukare och slätare hy.
– Vår nya kompletta anti-age serie är det bästa jag skapat sedan min dotter Molly. Snöalgerna passar ju även extra bra under granen och för vårt kalla, torra vinterklimat som sliter på hyn, säger Lina Ivarsson, grundare av hudvårds- märket
– Med Palina Skin Philosophy skapar man själv eller tillsammans med sin hudterapeut allt från enklare hudvårdsprogram till mer omfattande, allt efter Jag har satsat på hög kvalitet och användarvänlighet där varje steg i hud- vårdsrutinen har fått en egen färg som enkelt vägleder och samtidigt förgyller badrumshyllan, berättar Lina vidare.
Om Snöalgen
Snow Algae, eller snöalg som den kallas på svenska, är en ny innovativ och aktiv anti-age ingrediens. Snöalgen har i sitt naturliga tillstånd utvecklat en överlevnadsstrategi som gör att den kan leva och växa på glaciärer och evig snö. Omvandlat till hudvård så ger detta algextrakt en anti-age effekt som bygger på kaloribegränsning. Idag vet man att kaloribegränsning ökar livslängden hos individer och organismer. Omfattande studier visar att snöalgen arbetar på cellnivå på två sätt: genom att aktivera och förlänga livslängden hos Klothos, genen som motverkar åldrande samt genom att aktivera AMPK, energisensorn som reglerar cellfunktionerna. Detta resulterar i att aktivering sker på flera plan i huden:
- Kraftigt förbättrat cellulärt försvar
- Skyddar hudcellerna mot skador från yttre påverkan
- Hudbarriären stärks
- Huden får ett yngre utseende
- Pigmenteringar blir färre
Om Palina
Hudvårdsmärket Palina startade 2010 i ren frustration över att makeup-artisten Lina Ivarsson inte hittade makeup som var bra för huden. Nu växer Palina så det knakar och finns att köpa på salonger i hela Sverige samt via företa- gets egen nätshop www.palina.se.
Redan 2007 började Lina att jaga sminkfabriker runt om i världen för att få fram produkter som skulle leva upp till hennes krav.
– På den tiden gick det inte bara att googla upp sminkfabriker som man kanske kan göra idag. Jag höll på i över ett år och sökte utomlands tills jag blev tipsad av Svenska Handelskammaren om en internationell branschmässa där jag hittade mina blivande fabrikspartners, berättar Lina Ivarsson, grundare av Palina.
2010 och flera miljoner senare levererades till slut Palinas makeupserie till Linas salong SkönhetsCompaniet i Örebro. Idag finns även en komplett serie hudvård, solskydd, borstar med mera. Totalt handlar det om över 40 olika produkter. 2012 kom det första stora genombrottet då Palina ställde ut på Hud och Kosmetikmässan samt anställde två säljare.
Palina har vuxit organiskt via produkterna och ryktesvägen. Då och då ger sig bolaget ut på vad Lina kallar sina ”Palina-turnéer”. Hon väljer ut en stad, åker själv dit, träffar flera salonger på orten, berättar sin historia och visar produkterna.
– Hudvård och makeup är en av de mest varumärkesstarka branscher som finns. Du kan sälja i stort sett vad som helst om du sätter något av de historiska, franska varumärkena på burken eller flaskan. Jag förstod snabbt att jag aldrig kommer att kunna konkurrera om utrymmet i folks badrumsskåp med giganterna och deras budgetar om jag inte satsade på en ännu högre grad av verksamma ingredienser. Hudnördar som kan läsa en innehållsförteckning ser ganska snabbt att jag ger mycket för pengarna, berättar Lina
När startade Palina?
2010.
Gör:
Utvecklar och säljer hudvänlig makeup samt hudvårdsprodukter med höga nivåer av ingredienser som verkligen fungerar och förbättrar huden.
Var:
Kontor i Stockholm och Örebro. Produkterna tillverkas i Italien hos en av världens främsta producenter.
Grundare:
Lina Ivarsson.
Ägare:
Lina Ivarsson äger majoriteten av bolaget Palina. Hon äger och driver även sedan 2005 Örebros största skönhetssalong; SkönhetsCompaniet. Claes Röhnisch, grundare av sportmodemärket Röhnisch sitter i ledningsgruppen och fungerar som Linas mentor.
Försäljningsställen:
120 stycken hudvårdssalonger över hela Sverige samt egen e-handel. Internationell expansion pågår där Iran är först ut.
Antal medarbetare:
8
Omsättning:
8,6 miljoner under 2016. Prognosen för 2017 är ca 10-12 miljoner kr.
Om Lina Ivarsson
Ålder: 41 år.
Bor: I ett villaområde i Örebro.
Familj: Man och dotter, 2 år.
Utbildning: IT-samordnare och sedan utbildning till makeup-artist 2001. Därefter kurser och självstudier inom dermatologi.
Nedladdningar
För ytterligare information och bokning av intervjuer samt högupplösta bilder, vänligen kontakta: Liza Skoglund, 072 350 92 22, liza@balodis.se